KNOWLEDGE HUB

Research Studies
31.10.2025

Η Επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ψηφιακή Διαφήμιση: Η Πρώτη Πανευρωπαϊκή Έκθεση του IAB Europe

Εισαγωγή

Στις 18 Σεπτεμβρίου 2025, o IAB Europe δημοσίευσε την πρώτη  έκθεση σχετικά με τον αντίκτυπο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην ψηφιακή διαφήμιση. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μελέτη που καταγράφει τον τρόπο με τον οποίο το ΑΙ υιοθετείται, ρυθμίζεται και αξιοποιείται σε ολόκληρο το οικοσύστημα της ψηφιακής διαφήμισης.

Γενική Εικόνα και Υιοθέτηση Τεχνητής Νοημοσύνης

Τα αποτελέσματα της έρευνας υπογραμμίζουν πως η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν αποτελεί πλέον μια αναδυόμενη τεχνολογία, αλλά έχει ήδη ενσωματωθεί ουσιαστικά στον κλάδο. Συγκεκριμένα, το 85% των εταιρειών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εργαλεία βασισμένα στο ΑΙ, κυρίως για στόχευση (64%) και δημιουργία περιεχομένου (61%). Επιπλέον, σχεδόν τα τρία τέταρτα των συμμετεχόντων σκοπεύουν να διατηρήσουν ή να αυξήσουν τις επενδύσεις τους σε ΑΙ, γεγονός που αντικατοπτρίζει την εμπιστοσύνη στη δυναμική της ως μοχλού ανάπτυξης.


Συμμετέχοντες και Μεθοδολογία Έρευνας


Η έρευνα σχεδιάστηκε από την Ομάδα Εργασίας Τεχνητής Νοημοσύνης του IAB Europe και συγκέντρωσε σχεδόν 100 απαντήσεις από διαφημιστές, agencies, εταιρείες τεχνολογίας διαφημίσεων και εκδότες από διάφορες ευρωπαϊκές αγορές. Αξίζει να σημειωθεί πως περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο στη γερμανική γλώσσα.


Κύρια Ευρήματα

1. Εκτεταμένη υιοθέτηση και αύξηση επενδύσεων: Το 85% των εταιρειών ήδη αξιοποιεί εργαλεία AI στο μάρκετινγκ, ενώ η πλειονότητα σκοπεύει να διατηρήσει ή να αυξήσει τις σχετικές δαπάνες.

2. Περιπτώσεις χρήσης: Η στόχευση και η δημιουργία περιεχομένου αποτελούν τις βασικότερες λειτουργίες που υποστηρίζονται από το ΑΙ. Οι τεχνολογικές εταιρείες και τα agencies αναφέρουν απτά οφέλη στους δείκτες απόδοσης (KPI), ενώ οι εκδότες παραμένουν πιο επιφυλακτικοί.

3. Διακυβέρνηση και καθοδήγηση: Παρά το γεγονός ότι το 68% των εταιρειών έχουν θεσπίσει εσωτερικές οδηγίες για το ΑΙ, λιγότερες από τις μισές διαθέτουν εξειδικευμένες οδηγίες για το μάρκετινγκ και τη διαφήμιση. Σε πολλούς οργανισμούς, η διακυβέρνηση παραμένει μη τυποποιημένη ή στηρίζεται σε μεμονωμένα πρόσωπα.

4. Κενά στην ιδιωτικότητα και τις δεξιότητες: Η ιδιωτικότητα αναδεικνύεται ως η σημαντικότερη ανησυχία στο οικοσύστημα, ενώ η έλλειψη εσωτερικής εμπειρογνωμοσύνης και εκπαίδευσης αποτελεί βασικό εμπόδιο για την περαιτέρω υιοθέτηση του AI.

5. Αποδόσεις και προσδοκίες: Το 60% των εταιρειών τεχνολογίας διαφημίσεων και το 48% των agencies αναφέρουν βελτιώσεις KPI, αλλά οι εκδότες βλέπουν λιγότερα άμεσα οφέλη. Πάνω από το 80% των ερωτηθέντων ενδιαφέρεται να αγοράσει ή να πουλήσει διαφημιστικό χώρο σε πλατφόρμες AI που απευθύνονται σε καταναλωτές.


Σχόλια Ειδικών και Επισημάνσεις

Ο Δημήτρης Μπέης, Αναλυτής Δεδομένων και Επικεφαλής Βιωσιμότητας του IAB Europe, επισημαίνει πως το οικοσύστημα αναζητά ευκαιρίες τόσο σε επίπεδο καινοτομίας όσο και σε νέες αλληλεπιδράσεις με τους χρήστες. Παρά τη διάχυτη υιοθέτηση, παραμένουν σημαντικά εμπόδια, όπως η έλλειψη εμπειρογνωμοσύνης και τα ερωτήματα γύρω από την ιδιωτικότητα και τη διακυβέρνηση.

Ο Wayne Tassie, Διευθυντής Ομίλου NL στη DoubleVerify και Πρόεδρος της Επιτροπής Διαφήμισης και Μέσων Ενημέρωσης της IAB Europe, τονίζει ότι το ΑΙ αναδιαμορφώνει τα θεμέλια της ψηφιακής διαφήμισης, ενισχύει τη στόχευση και επιταχύνει τη δημιουργία περιεχομένου. Ωστόσο, παραμένουν κενά στη διακυβέρνηση, την καθοδήγηση και την ιδιωτικότητα.


Συμπεράσματα και Επόμενα Βήματα

Η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη για σαφή πλαίσια, συνεχή εκπαίδευση και υπεύθυνη ανάπτυξη στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Ομάδα Εργασίας ΑΙ του IAB Europe θα χρησιμοποιήσει τα ευρήματα για να διαμορφώσει τις προτεραιότητές της, επικεντρώνοντας στην ανάπτυξη οδηγών και στη συνεργασία με εκδότες για την πρόσβαση σε περιεχόμενο και την υπεύθυνη υιοθέτηση και αξιοποίηση του ΑΙ στην ψηφιακή διαφήμιση.